FORNEMMELSE FOR SNØ

Bunnløs lykke er ikke et fyrverkeri
den er stille som snø, stille som snø.
Siri Nilsen
 

TRESKIPRODUSENTEN

Rønning Treski er en familiedrevet bedrift som har holdt det gående sammenhengende siden 1936. Det er den eneste produsenten av treski som fremdeles holder koken – godt hjulpet av et solid engasjement for håndtverk og tradisjoner. At noen fortsatt kan leve av håndproduserte treski i glassfiberskienes tidsalder sier også en god del om evnen til å tenke nytt.

Med en slow designers interesse for håndtverk og produkter tuftet på naturens premisser er det ikke til å unngå at et par treski fra Rønning Ski står høyt oppe på ønskelista. Jeg har  gjort alvor av drømmen og bestilt et par vakre treski i ask. En avtale om å hente skiene personlig  gir samtidig en anledning til omvisning på fabrikken.

En drøy halvannen times biltur fra Oslo, langs svingete veier ligger avkjøringen skiltet med «Treskifabrikk» – akkurat som beskrevet. Jeg blir tatt hjertelig i mot av far og sønn Rønning.

KVALITET KVALITET KVALITET – LANGT FRA KVANTITET

Fabrikken er et stort snekkerverksted, lukten av tre og tjære er dominerende. Det oser av håndtverk og kvalitet. Her er det ingen automatiserte prosesser, alle ledd i produksjonen gjøres med håndverkerens kyndige hender.

Skiene får til slutt preget inn lengde og bredde og den fine Rønning logoen blir brent inn i skituppen både over og under skiene. Ingen ski er helt like, men om du ønsker ytterligere personalisering av skiene dine er det muligheter for det.

LEVENDE MATERIALER GIR UNIKE KVALITETER

Treski lages ikke lenger av helved, som noen kanskje tror. For å få godt spenn som gir gode kjøreegenskaper er skiene av laminat, og utviklingen går mot stadig flere lameller. Noen av modellene har så mange som 50 lameller. Det gjør skiene stabile og gir jevnere kvalitet. Tre er dessuten fem ganger lettere enn glassfiber, og i motsetning til glassfiberski er treet levende. Det gjør at det responderer på vær, vind og underlag på en helt annen måte enn glassfiberski.

Treets evne til å feste seg til underlaget gjør feller unødvendig for fjelltoppkjørere. Langturfolket som helst vil unngå å måtte smøre ski i minus 40 kan også sette pris på det. Nybegynnere vil erfare at treski er enklere å lære seg å gå på.

DEN FØLELSEN


Mine ski er av typen Quiet, som er en jaktski. Skiene er relativt brede for å flyte godt på løssnø, men samtidig smale nok til å beholde litt spenn så det blir litt kraft i frasparkene. Skiene er så nydelige, det er nesten med følelse av ærefrykt jeg setter skoen i bindingen for første gang.

Et tafatt forsøk på telemarksving får meg til å innse at en viss tilvenning må til. Men den følelsen da!! Min trofaste følgesvenn, pointeren Stella løper lykkelig ved siden av meg. Der jeg tidligere har kavet meg gjennom løssnø etter en hund som venter utålmodig sklir nå skiene lydløst oppå snøen. Det gir en fantastisk følelse.  Jeg kan gå hvor jeg vil – frihet!

Skiene oppleves som svært følsomme for snøen og reagerer på ulikt underlag. I partier med nysnø som falt i nattens mildvær går det trått, mens over de forblåste viddene sklir skiene motstandsløst. Mellom trær og kratt hvor jeg før ville kjørt meg fast smyger jeg meg nå problemfritt igjennom. Det er akkurat som om skiene finner best frem selv. Jeg går rett opp selv bratte bakker med godt feste under skiene. Etterhvert får jeg også litt mer grep om svingene i nedoverbakkene (i alle fall liker jeg å tro det…).

Jeg hadde jo hørt om treskienes spesielle følelse for snø før jeg satte de på meg, men jeg hadde ikke forutsett følelsen det ville gi meg.  Jeg opplever at jeg får informasjon av skiene og tar meg i å tenke på snø på en annen måte enn jeg har gjort før. Det gir skituren en ekstra dimensjon,  og jeg kjenner på meg at det kanskje er denne egenskapen jeg vil sette aller høyest hos mine nye ski –  deres fantastiske fornemmelse for snø….

Du kan lese mer om skiene og de ulike modellene på www.treski.no 

( eller ronningski.com for engelske sider)

Marianne Vigtel Hølland

Slow Design Studio is a creative studio, working to counteract fast life and the disappearance of local traditions. Through a Slow approach to design and communication, I want to promote reflection and a more conscious approach to how the everyday choices you take has consequences, for yourself and others. Slow Design is not a pace, it is a mindset.

http://www.slowdesign.no
Forrige
Forrige

PIET HEIN EEK - REBELLEN

Neste
Neste

JULETRADISJONER