WIK OSLO - EN ANNEN SKÅL

Motvekten til masseprodusentene som planlegger fire (eller flere) kolleksjoner i året, basert på trend prognoser og markedsanalyser, er de små produsentene. De som fortsatt lager ting for hånd, som tar seg tid til å risse kjærlighet, verdighet og omtanke inn i det de lager. Inn i produkter som ikke skal kastes, som ikke skal gå av moten, men som skal vare lenge, – slik at du blir ordentlig glad i dem.

 

Ragnhild Wik, hendene, hjertet og hjernen (i den rekkefølgen) bak WIK Oslo har gått fra førstnevnte kategori til den siste.

I en gammel stall, i en bakgård i Gamlebyen ligger verkstedet. Sjelfulle lokaler som gir en myk atmosfære av levd liv. Den første gangen jeg kom hit ble jeg tatt i mot med kaffe, ferske bakevarer og ikke minst den lokale drikken «Tøyen Cola».  Vi har avtalt et møte for å snakke om profil, websider og muligheter for samarbeid. Jeg kjente ikke Ragnhild fra annet enn mediene, og da som den ene halvdelen av suksessduoen Wik & Walsøe.  «Alvedronningene». Jeg var spent, men under slike forhold er det umulig å ikke slappe av,  og etter kort tid skravler vi i vei om ideer, drømmer og tanker – som om vi var gamle kjente.

Ragnhild forteller at store produksjonsvolum og fabrikker langt unna ga mindre «hands on» kontakt med produksjonen, og etterhvert som Wik&Walsøe nådde stadig nye høyder sèg det inn en visshet i henne at kanskje – kanskje var det ikke dette som var hennes drøm. Hun tok konsekvensen av erkjennelsen, gikk ut av Wik&Walsøe for å etablere seg på nytt under navnet Wik Oslo.

Wik Oslo er en helt annen skål, bokstavlig talt. Fra porselen til keramikk. Fra masseprodusert i andre deler av verden, til håndlaget – av egne hender, i eget verksted. Nært og naturlig.

Produktene er preget av utforskertrang og overskudd. Rustikke og røffe i nydelige teksturer, og avdempede naturfarger. Inspirasjon hentes både fra vår egen norrøne kulturhistorie og japanske tradisjoner.  Ambisjonen er å gi produktene en rolle utover funksjon. Gjennom personlige invitasjoner og hyggelige arrangementer skal det å kjøpe et WIK Oslo produkt være en opplevelse. En opplevelse som tilfører verdi, enten du kjøper noe til deg selv eller vil gi det bort som gave. Gode opplevelser etterlater spor, også i produktene.

Ragnhild hadde allerede skisset et logoutkast i porselen i forkant av vårt møte. Jeg er vant til at mine kunder har skriblet ned ønsker og ideer når vi møtes, men dette er første gang jeg får en flere kg tung skisse,  brent i en keramikkovn…  Det var et fantastisk flott utgangspunkt å jobbe videre med!  Vi endte opp med en logo som både er inspirert av gamle norrøne runer (futhark) og japanske skrifttegn. Vi er alle et produkt av historien, og vi er deltagere i verden. Gjensidig påvirkelige, uløselig forbundet. Håndlagede produkter tar  også opp i seg alt det hendene som lager den besitter, på en måte et industrielt, masseprodusert produkt aldri kan etterligne.

O en i logoen er basert på futharkens symbol på O som er ᛟ. I den norrøne skriftspråket var O også et symbol for ordet   óðal = odel,  eiendom mottatt ved odel*. Som om et Wik Oslo produkt, blir en liten eiendom i seg selv som du kan ta odel på eller gi til andre. Der de gode opplevelsene risses inn -strek for strek – som runer av vår tid.

Wik Oslo deltar som en del av Kirsten Visdals Pop Up på Interiør- og boligmessen i Bergen 16.-18. oktober. I den forbindelse har vi laget en enkel nettside.  Gå gjerne inn på www.wikoslo.no

*KILDE: Wikipedia/ a b c d e f g h i j k Terje Spurkland, Norwegian Runes and Runic inscriptions. Boydell Press 2005 (I begyndelsen var FuÞark, Cappelen 2001)