MANDULAS METODE

mandula_img22.jpg

Hun laget sitt første moteplagg i en alder av tretten, ved å redesigne sin bestefars gamle ullbukser. (men for ikke å gi moren sin hjerteinfarkt snek hun seg usett ut av huset når hun hadde buksene på... )

«Jeg laget buksene, ved å overdrive bredden av beina så mye at de nesten ble klovneaktig, noe som var ganske uhørt på den tiden. Jeg husker gleden over det vakre, gamle ullstoffet og de fine detaljene på denne lille lommen som var skjult inne i livet. Jeg satte så pris på prosessen med å lage dem, og det er fortsatt hovedfokus for MANDULA design. »

 


 

VILT OG VAKKERT

Jeg elsker hvordan sosiale medier har evne til å knytte folk sammen, over hele verden. Gjennom instagram har jeg møtte mennesker som inspirerer meg på så mange måter. En av dem er Hajnalka Mandula, født i Ungarn, nå Canadisk.

Jeg tror at jeg instinktivt falt for designet hennes, og etter å ha blitt kjent med hva MANDULA står for, vet jeg hvorfor de talte så sterkt til meg. Et rått uttrykk basert på organiske materialer, godt håndverk og interessante detaljer. En kjærlighet til den utemmede naturen er sterkt tilstede, jeg finner at uttrykket hennes har en villskap som taler til hjertet.
Mandula kombinerer naturlige og organiske materialer med vintageelementer og hva hun refererer til som gamle håndverk (som naturfarging, filting, håndsøm og strikking), alltid med øye for en estetikk som gjør hvert plagg unikt på en kul og avslappet måte.


STOR SUKSESS MED ANSVAR FORAN TRENDER


«Suksessen var uunngåelig. Det var et stort behov i markedet akkurat da for folk som tenkte nytt, når jeg først satte mine ideer ut i live.  » sier Hajnalka

Og suksessen har vært enorm. Mandulas kundeliste inkluderer kjendiser som Halle Berry, Jennifer Lopez, Kylie Jenner, Rosa, Scarlet Johansson, Kelly Osbourne, Alanis Morrisette, Lenny Kravitz og Hilary Swank (bare for å nevne noen). Hun har også fått store priser og æresbevisninger som; F.Kr. Creative Achievement Award 2005; GenArts nye Garde 2006; Vancouver Museum presentasjon "Movers and Shapers": IKEA design utfordring; F.Kr. Klær Joseph Segal mest lovende nybegynnerpris; Matinee Foundation Grant 2003, Etikk i Action Environmental Excellence Award.

Selv sier hun at det aldri har vært et mål for henne.

"Hvem som bærer kreasjonene dine, betyr mye i denne virksomheten, og selv om jeg ikke vet om mange andre designere som har designet klær, til så mange forskjellige kjendiser ønsker jeg ikke egentlig noe fokus på det. Det er ikke et mål for meg, og måten ulike merker bruker kjendiser på for å promotere eget merke føles ikke autentisk.  Ikke misforstå, det faktum at noen som har råd til å kjøpe hva som helst av dyre merker, foretrekker MANDULA, fordi de elsker det, betyr mye for meg. At de velger mine produkter fremfor produkter som er annonsert for hundretusener av dollar ....

Som mange designere ville ha gjort når de opplevde denne typen suksess, forlot hun ikke den opprinnelige ideen om en liten, personlig og håndlaget produksjon. Hajnalka fant raskt ut at hun ikke ønsket å være en del av den store moteindustrien, slik folk flest forstår den. Hun innså at for henne var det viktigere å følge sin egen visjon om å skape, være tett på produksjonen og forme det endelige resultatet, fremfor å vokse seg stor.  

«De første årene etter at jeg begynte å vokse leverte jeg engros til noen av de beste high-end-butikkene. Med det opplevde jeg også et skifte i meg selv, jeg følte det gikk på bekostning av min egen kreativitet og kvaliteten på designet ble plutselig kompromittert da jeg begynte å produsere og jobbe med lokale produsenter. « forteller Hajnalka meg. 

Selv om mote er en god plattform for kreativitet, reflekterer industrien ikke mitt syn på hva klær skal være. Tradisjonell mote, er etter min mening, veldig overfladisk, politisk og på en måte forstyrrende. Jeg har aldri vært opptatt av trender, selvom jeg vet hva som gjelder ønsker jeg ikke å lag meg styre av dem. Trender er noe som er skapt for at vi hele tiden skal ønske noe nytt, på den måten bidrar de til at moteindustrien er en av de mest sløsende og forurensende industriene. Vi må bli mye mer ansvarlige, og ikke bare de store selskapene, men oss, designere, boutiqueeiere og innkjøpere, vi som jobber direkte med forbrukerne.

Hajnalka trakk seg etter kort tid tilbake fra grossistmarkedet og åpnet heller sin egen MANDULA-butikk i Vancouver. Her jobber hun i eget studio med en "veldig liten, ekstremt talentfull gruppe».

MED SKITNE HENDER OG ET VILT HJERTE

Man skulle tro at utsiktene for å bli rik og berømt, over tid ville temme en vill sjel. Så er ikke tilfellet for Hajnalka. Hun fortsetter sine ukonvensjonelle prosesser og småskala produksjon, tester ideer og utforsker materialer.  

Jeg skaper ved å bruke hendene, jeg elsker å jobbe fysisk. Bruke alle slags elementer i produksjonen som jord, ild, skitt, planter og rester. Det var ikke mulig i en mer ordinær type produksjon. Alle de vakre effektene som oppstår i en slik prosess er ikke mulig å gjenskape med maskiner, det tok meg en sesong å innse at jeg ikke var interessert i å jobbe på noen annen måte.

For noen år siden observerte en av mine syersker hvordan jeg rev, vred og vendte på en gammel herreskjorte,  til den endte opp som et skjørt. Hun lo mens hun sa at hun ikke hadde forventet noen annet av min måte å jobbe på...  

Det som driver meg er tanken på å få utforske alle ideene mine, og å vite at jeg har integritet og kvalitet i det jeg gjør, at jeg er en ivaretager av håndverkstradisjoner som er i ferd med å dø ut.

 Etter åtter år med egen butikk, har Hajnalka nå gått sammen med sin nære venn, keramikeren Janaki Larsen og åpnet en ny konseptbutikk i et gammelt varehus i Vancouver. Der selger de Janakis keramikk, tekstiler, interiør og kunst fra andre formgivere over hele verden. 

Følg Hajnalka på instagram : @manduladesign og butikken på : @7e7___atelierstgeorge

Alle bilder er gjengitt med tillatelse av Hajnalka Mandula.