EN KJÆRLIGHETSHISTORIE

Vår seilbåt er en klassiker fra den lille svenske øya Orust, kjent for sin båtbyggerkunst. Bare navnet på båttypen er poetisk – prøv bare å si det høyt Vindö.  Og for alle som er opptatt av estetikk og kvalitet er det en drøm – gjennomtenkt design og håndverkskunst tvers igjennom. Som alle klassikere blir den bare vakrere med tiden. Så snart jeg hadde satt mine ben i en Vindö var jeg solgt.

(om forventninger)

Det finnes få følelser som overgår den jublende følelsen av frihet når vi kaster loss etter å ha fylt båten med nok mat, drikke, musikk og lesestoff til å klare oss en god stund. Vi har som regel en slags plan om hvilken retning vi skal, men så veldig detaljert er den ikke. Noen dager seiler vi langt, andre dager ikke, det spiller liksom ingen rolle på sjøen, så lenge værutsiktene er brukbare og ferieslutt ligger langt der fremme i tid.

(om rytme)

Stille morgener til lukten av sjø og lyden av måkeskrik. Båten fortøyd til en øy i havgapet. En takknemlig hund etter en luftetur på land. Et friskt bad som kan vekke en fortsatt søvndoven kropp til live. Lukten av fersk espresso, servert av “kapteinen selv” –  så fort jeg får vridd vannet ut av håret.

– Dette er stundene jeg hegner om og vil varme meg på når vinteren kommer.

(om å investere)

Hvor mange slike morgener kan vi oppleve i løpet av en sommer? De er sjelden vare, men som alle andre “avhengige” jakter vi på de dyrebare stundene sommer etter sommer, mens vi på underlig vis også nyter gråværsdager, frisk bris og gåsehud. Med regntøy og ullgensere. Fordi vi vet at når vinden løyer og sola titter frem, når vi finner den perfekte uthavna etter et herlig seilas og kvelden byr på et glass vin mens vi ser sola sakte dykke ned i stille hav,  DA er lykken så intenst til stede at vi kan leve resten av sommeren (og vinteren også) på minnene.

(om seilbåten)

Vindö verftet på den svenske øya Orust, begynte å bygge båter allerede i 1926 og produksjonen fortsatte i nesten 60 år før de måtte innse at slaget var tapt. Den siste Vindö ble sjøsatt i 1982.  De  første årene ble det kun produsert rene trebåter på Vindöverftet, men etterhvert gikk de over til plastskrog i produksjonen. Allikevel sies det ofta at enVindö er “det nærmeste man kommer en trebåt uten at det er en trebåt”. Skroget er støpt i glassfiber, mens overbygget er mahogny og dekket teak. Alt av interiør inne i båten er av mahogny og den er full av praktiske løsninger som gjør den langt mer romslig enn den ser ut til.

Båten er langkjølt og tung, seiler du en Vindö må du finne deg i å bli fraseilt, men til gjengjeld ligger den svært godt i vannet og det kjennes trygt når det blir skikkelig ruskevær.

Marianne Vigtel Hølland

Slow Design Studio is a creative studio, working to counteract fast life and the disappearance of local traditions. Through a Slow approach to design and communication, I want to promote reflection and a more conscious approach to how the everyday choices you take has consequences, for yourself and others. Slow Design is not a pace, it is a mindset.

http://www.slowdesign.no
Forrige
Forrige

DRIVVED

Neste
Neste

IDENTITET MED STING