OM Å REDESIGNE SJELEN INN I HJEMMET
"Crafting with your hands is like whispering your soul into the world."
Det er noe helt spesielt med å sette seg ned med et gammelt møbel for å gjøre det om. Å lytte til historiene det bærer, kjenne hvordan stoffet gir etter under fingrene, og med tålmodighet og kreativitet bygge det opp igjen. I en tid hvor tror vi hele tiden må kjøpe nytt for å følge trender, gir redesign oss muligheten til å skape et hjem som i større grad speiler hvem vi er.
Å trekke om en stol er mer enn et praktisk prosjekt – det er en reise. En reise der vi gir slipp på perfeksjonismen, slipper frykten for å gjøre feil, og lar kreativiteten få utfolde seg. Det er også en reise inn i sanseligheten – og den stille gleden i å skape noe med hendene.
Dette er fortellingen om hvordan vi kan gjøre hjemmet vårt til et sted som ikke bare ser vakkert ut, men som også føles riktig. Det er også en fortelling om en sliten Verner Panton S - stol som har blitt oppgradert til en skatt i mitt hjem.
Jeg så den på finn.no. En litt rusten stol morkent trekket, til salgs for en “en slikk og ingenting”siden den hadde stått ute i mange år. Ah men formen på denne grasiøse, ikoniske stolen var jo fortsatt inntakt og den utløste den deilige kriblingen i kroppen av gjenkjent uforløst potensiale.
Foto: Yvonne Wilhelmsen
Stolen ble selvsagt min, og så begynte “bli kjent med stolen, og dens muligheter fasen”. Hvilken historie bærer den med seg fra før, hva skal tas vare på, og hva har behov for utskiftning og behandling. Må den trekkes om?
Hvilket stoff vil i så fall passe? Skal det være modig og moderne, eller tidløst og klassisk?
Stolen hadde et eldre Orange syntetisk trekk. Det var egentlig ganske fint, og jeg måtte vente en stund med beslutningen om å trekke det om, ,men det bar preg av lang tids bruk, og nevnte periode utendørs, så stoffet var blitt sprø og tørt, og ganske ekkelt å ta på, for ikke å snakke om faren for at det skulle revne om man satte seg på den. Jeg besluttet meg for å gi den en oppgradering til et naturmateriale i en nøytral farge som ville passe inn estetisk i vårt interiør. Slik kunne jeg bringe den inn i en ny tid og gi den en helt annen sanselighet. Jeg samler på gode tekstiler når jeg kommer over det og hadde både lin og ull liggende. Lin er mykt, men robust, og gir en litt kjølig preg, mens ull er varmere, softere og gir en behagelig varme mot huden. Jeg testet ulike stoffer på stolen for å se hva som passet stolens form og “temperament” før jeg til sist bestemte meg for å gå for et naturhvitt og relativt lett, vintage ull tekstil jeg kjøpte på loppemarked for en tid tilbake.
Jeg tok av det gamle trekket og målte opp at jeg hadde nok av det nye. Jeg vurderte å sprette opp det gamle trekket for å bruke det som mal, slo det fra meg fordi det var mer elastisk enn det jeg skulle erstatte med, så jeg måtte ta høyde for at det ville gå litt mer tekstil. Jeg gjorde derfor bare en måling på stolen, og grovklippet det før jeg sydde det rett på stolen for hånd.
Jeg liker å trekke om stolene mine for hånd. Det tillater meg å sitte med nål og tråd, eller stifter og hammer og jobbe direkte med stolen. Det rytmiske arbeidet gir rom for ro og refleksjon, og det føles som om jeg går inn i en dialog med stolen. Det oppstår en forbindelse mellom meg og stolen, og jeg knytter meg bokstavlig talt til den, sting for sting. Jeg legger merke til spor etter tidligere bruk og lurer på hva den har vært med på. Og hvert lag jeg legger til blir en ny fortelling. Å bruke tid på dette er for meg en investering i mitt eget hjem. Jeg gir stolen omsorg og oppmerksomhet, og kjenner hvordan den blir en del av min historie på samme måte som jeg blir en del av dens. Det er nesten meditativt – jeg går inn i en tilstand der tid og stress slipper taket, til stede her og nå, får kontakt med min egen kreativitet.
Å redesigne et kjent designikon kan kreve en form for mot. Du må kanskje jobbe litt med ærefrykten et kjent design innehar, og i alle fall på perfeksjonismen og redselen for å gjøre feil. For det er nettopp i det uperfekte, i det du skaper med egne hender, at sjelen kommer til uttrykk. Når du tillater deg selv å eksperimentere, kan du skape noe unikt – et møbel som ikke bare er fornyet, men som bærer din personlige energi.Det er ikke bare en taktil opplevelse, men gir også en estetisk og sanselig løft i hjemmet ditt. Materialene snakker til deg, og stolen blir et møbel som både ser bra ut og føles godt mot huden.
Den personlige touchen – og følelsen i hjemmet
Når stolen står ferdig, i nytt trekk, med nytt liv, er det ikke bare et møbel som er fornyet – det er et prosjekt som har krevd tid, innsats og kjærlighet. Når du tilfører din egen energi i arbeidet, skjer det noe med både møbelet og hjemmet ditt. Den stolen du har trukket om med dine egne hender, blir ikke bare et designikon , men det blir ditt design ikon – den bærer et stykke av deg selv, dine valg, dine sting, din estetikk.
Og sanseligheten ved de gode materialene, den taktile gleden når du setter deg i stolen og kjenner lin og ull mot huden, gir rommet ditt en varm og personlig atmosfære. Når vi legger vår tid, energi og sanselighet i arbeidet, skaper vi ikke bare et vakkert objekt, men et hjem som føles dypt forankret i det vi står for.
Har du lyst til å lære mer om redesign av møbler? Vi inviterer til workshops og i online kurs etter sommeren.