PLANTEFARGING

LEARNING BY DOING
OG GLEDEN VED Å EKSPERIMENTERE 

En sterk drivkraft for meg i måten jeg jobber på er at jeg hele tiden kommer borti prosjekter som tillater meg å eksperimentere med ting jeg ikke kan.

EN LITEN HISTORIE OM PLANTEFARGING

Tekst: Marianne Vigtel Hølland  Foto: Brita Nordstrønen

Etter at jeg startet denne nettsiden har jeg fått mye hyggelige tilbakemeldinger og kommet i kontakt med mange fine folk som kan mye om ting jeg selv har lyst til å lære mere om. En av disse er Brita Nordstrønen. Ettersom Brita bor på en annen kant av landet enn meg har kommunikasjonen stort sett foregått per mail, der vi har utvekslet ideer og erfaringer. 

Brita har eksperimentert med plantefarging og har vært så raus å dele sine erfaringer med meg. Nå deler jeg det videre slik at Britas fine eksperimenter kan bidra til å inspirere enda flere.
Brita har brukt bjørkeløv, steinlav, messinglav, korkje og navlelav i sine fargeeksperimenter. Dette er alle naturmaterialer som er kjent for sine gode fargeegenskaper. Sammen med salmiakk og vann ble ulike kombinasjoner av lav satt i vinduskarmen i noen måneder for å «modnes» av sola, og etter en ukes tid begynte væsken i krukkene å få en fin dyprosa farge. De ble da satt mørkt for oppbevaring i påvente av neste steg i prosessen. 

Fargene ble deretter testet på håndspunnet garn fra gammelnorsk spælsau og hvit villsau, i tillegg til ubehandlet ullstoff.

Brita skriver:

«Garnet fikk lekre farger, og for å teste lysektheten på garnet ble hver farge surret rundt en papplate og lagt i vinduet. Og da skjedde det som jeg håpet ikke skulle skje: DET FALMET VELDIG!! … «

Hun klassifiserte dermed prosjektet som delvis mislykket… For min del synes jeg ikke det. Det er endel av prosessen med å eksperimentere og det som gjør det spennende. Jeg synes desssuten at de falmede fargene ble utrolig flotte, om ikke like sterke. Jeg liker veldig godt den milde energien i fargene som solen har strålet på. De ulike sjatteringene som oppstår over tid etterhvert som lyset får virke på garnet bidrar til å gjøre det enda mer levende. På den måten blir fargeprosessen egentlig aldri ferdig, garnet er i en evig transformasjon fra en farge til en annen. Det vakre unike uttrykket som oppstår i det uperfekte, rufsete og av og til utilsiktede er noe av det som gjør prosessene spennende.

Jeg ble rett og slett veldig inspirert av Britas historie og gleder meg til å eksperimentere videre med plantefarger basert på Britas fortelling.
Hvis du lurer på selve fremgangsmåten for innfargingen kan du besøke nettsidene til Norges Sopp og Nyttevekster. De har mye god informasjon om plantefarging.  


OM BRITA NORDSTRØNEN

Brita Nordstrønen holder til på Eidsvåg i Åsane utenfor Bergen. Hun har holdt på med karding, spinning og veving av villsau ull i over 20 år og lager fantastisk flotte ting. Noe av det for salg. Du kan se mer av hva Brita gjør på hennes facebook side eller på instagram @brita_nor.

Marianne Vigtel Hølland

Slow Design Studio is a creative studio, working to counteract fast life and the disappearance of local traditions. Through a Slow approach to design and communication, I want to promote reflection and a more conscious approach to how the everyday choices you take has consequences, for yourself and others. Slow Design is not a pace, it is a mindset.

http://www.slowdesign.no
Forrige
Forrige

ATELIER STELLARIA

Neste
Neste

VÅRYR ELSKOV